α)ενίσχυση της συμβολικής εξουσίας που διαχειρίζονται τα μέσα επικοινωνίας
β)αύξηση της τηλεοπτικής πολιτικής διαφήμισης.
γ)ενδυνάμωση του ρόλου των συμβούλων επικοινωνίας, επικοινωνιολόγων και πολιτικών αναλυτών, συμβούλων δημοσίων σχέσεων και πολιτικού μάρκετινγκ στην χάραξη στρατηγικής των κυβερνήσεων, των κομμάτων και των υποψηφίων βουλευτών καθ όλη την διάρκεια της θητείας τους με ιδιαίτερη όμως έμφαση κατά την διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.
δ)αναβάθμιση της λειτουργίας των εταιρειών δημοσκοπήσεων και ερευνών αγοράς και ε)συγχώνευση της άσκησης κυβερνητικής πολιτικής με την προετοιμασία για την επόμενη εκλογική αναμέτρηση υπό το βάρος της διαρκούς ορατότητας που προσφέρουν τα ΜΜΕ.
Τα τελευταία 2-3 χρόνια, στις παραδοσιακές πρακτικές πολιτικής επικοινωνίας (διαπροσωπικές επαφές, τηλεφωνική επικοινωνία, παροχή έντυπου ενημερωτικού και διαφημιστικού υλικού κα.) και στον καθοριστικό ρόλο της τηλεόρασης έχει προστεθεί η παρουσία του διαδικτύου, η χρήση του οποίου βαίνει αυξανόμενη αφενός διότι με την πάροδο του χρόνου πολλαπλασιάζεται η σύνδεση νοικοκυριών και ατόμων με το Ιντερνετ, και αφετέρου διότι οι πολιτικοί και τα κόμματα εντάσσουν το διαδίκτυο στην πολιτική στρατηγική τους.
Τι γίνεται στην περίπτωση που το προς "πώληση" προϊόν είναι ιδέες ή ακόμη και πρόσωπα; Ποιο είναι το νόημα της έννοιας "πώληση" στις περιπτώσεις αυτές; Υπάρχουν όρια δεοντολογίας και από πού τίθενται αυτά; Ποιος μπορεί να διασφαλίσει ότι το πολιτικό marketing προάγει τη λειτουργία του πολιτεύματος; Μήπως αποτελεί αντίφαση το γεγονός ότι η επιλογή των λειτουργών του πολιτεύματος, που καθορίζει τους όρους λειτουργίας της αγοράς, γίνεται πλέον με μέσα και με όρους της ίδιας της αγοράς;
Το marketing της πολιτικής
Όπως και να 'ναι, το marketing της πολιτικής και των προσώπων είναι γεγονός και συνήθως γίνεται με έμμεσο τρόπο. Οπως προωθεί η αγορά λ.χ. το αυτοκίνητο που οδηγεί ο ήρωας της ταινίας, έτσι και τα πολιτικά πρόσωπα και οι θέσεις τους συνήθως προάγονται έμμεσα. Προβάλλοντας την προσωπική ζωή τους, μια κάποια ιδιαίτερα απλή και ενδεχομένως αδιάφορη δραστηριότητα, το πολιτικό marketing προάγει τα πρόσωπα που το χρησιμοποιούν με αυτό τον τρόπο. Με τη δύναμη των μέσων επικοινωνίας, μπορεί κάλλιστα να συμβεί και το αντίθετο, δηλαδή να δημιουργούνται αρνητικοί συνειρμοί στους "πελάτες", εν προκειμένω στο εκλογικό σώμα, για το ανταγωνιστικό "πολιτικό προϊόν".
Η διατύπωση αρνητικής κριτικής για την έκταση και τη μορφή του φαινομένου του πολιτικού marketing, είναι μάλλον συνώνυμη με άρνηση πολλών από τα χαρακτηριστικά και της δύναμης των νέων μέσων επικοινωνίας. Καμία άρνηση, όμως, δεν οδηγεί πουθενά. Αυτό που πιστεύω ότι στην πραγματικότητα τελικά θα κριθεί θα είναι η ποιότητα του "προϊόντος" του marketing και μάλιστα σε βάθος χρόνου. Σήμερα γίνεται, πράγματι, και κακή χρήση κυρίως των ηλεκτρονικών επικοινωνιακών μέσων για πολιτικό marketing. Σήμερα δεν είναι αβάσιμες οι θέσεις ότι το πολιτικό marketing σχετίζεται (και) με τη διαπλοκή και τη συναλλαγή που χαρακτηρίζουν το δημόσιο βίο. Τα όρια δεοντολογίας σήμερα είναι μάλλον ελαστικά. Πόσο μπορεί να ενδιαφέρεται ο "πελάτης-πολίτης" για την προσωπική ζωή και τη "λάμψη" των πολιτικών; Πόσο βαρύνουσα μπορεί να είναι η σημασία, ας πούμε, της νυχτερινής διασκέδασης των επίδοξων εκπροσώπων των πολιτών-πελατών, στην απόφαση των τελευταίων κατά την επιλογή; Η απάντηση είναι μάλλον προφανής: λίγο έως καθόλου. Το φαινόμενο, όμως, της χρήσης των σύγχρονων μέσων για τέτοιο marketing δεν ξεκινά από την πολιτική ζωή, αλλά επεκτείνεται σε αυτή. Όλοι γνωρίζουμε πως η χρήση ενός απορρυπαντικού δεν φέρνει την ευτυχία, όπως η διαφήμιση και το σύνολο των προωθητικών ενεργειών του προσπαθεί να μας πείσει. Η αγορά τελικά μπορεί μόνο μεσοπρόθεσμα να επηρεαστεί από μια κακόβουλη στρατηγική marketing ενός προϊόντος, το οποίο μπορεί όντως για κάποιο διάστημα να "πουλήσει". Στην περίπτωση που το προϊόν είναι εμπορικό, αυτό είναι αρκετά εύκολα αντιληπτό. Αν το προϊόν είναι πολιτική ή πρόσωπο, τότε η έννοια του χρόνου μπορεί και η ίδια να γίνει περισσότερο ελαστική, μπορεί δηλαδή οι επιπτώσεις του κακώς εννοούμενου πολιτικού marketing να έχουν μεγαλύτερη χρονική διάρκεια από τις αντίστοιχες ενός προϊόντος. Το "μεγαλύτερη" και το "μικρότερη" ορίζονται εδώ σχετικά με τη μικρή διάρκεια της ανθρώπινης ζωής και όχι με το μέτρο της Ιστορίας, όπου και με τους νέους όρους διεξαγωγής του πολιτικού marketing φαίνεται ότι ισχύει το ρητό "μπορείς εύκολα να απατήσεις λίγους για πολύ, πολλούς για λίγο, όχι όμως πολλούς και για πολύ".
Το κοινό, λοιπόν, στοιχείο στην περίπτωση του πολιτικού και του εμπορικού marketing είναι ότι δεν μπορούν να αποδώσουν σε βάθος χρόνου παρά μόνο όταν το εντός ή εκτός εισαγωγικών προϊόν τους έχει και το ίδιο υψηλή ποιότητα. Η τεχνολογία προσφέρει σήμερα εργαλεία διεξαγωγής πολιτικού marketing που τόσο οι μεγάλοι άνδρες όσο και οι μεγάλοι δυνάστες του παρελθόντος θα τα ζήλευαν. Παράλληλα, επιταχύνει τη ροή του χρόνου ξεπερνώντας συνεχώς τον ίδιο της τον εαυτό.
Αυτό που παραμένει αναλλοίωτο είναι οι πραγματικές αξίες της ζωής και της ευνομούμενης Πολιτείας οι οποίες, ανεξάρτητα από το αν προωθούνται με πολιτικό marketing που γίνεται με σήματα καπνού, με καλέμι και πέτρα, ή με διαδραστική ασύρματη επικοινωνία, είναι διαχρονικές και πανανθρώπινες. Είναι όπως το "προϊόν" που κάθε "μαρκετίστας" θα ήθελε να έχει στη διάθεσή του: επιτυχημένο από τη φύση και την ποιότητά του. Είναι οι αρετές που μπορεί και να μην είναι πάντα στην πρώτη γραμμή της δημοσιότητας, ξεχωρίζουν, όμως από την ίδια τους την ποιότητα και κατά βάθος όλοι τις αναγνωρίζουν. Τα σύγχρονα μέσα του πολιτικού marketing τελικά θα αναδείξουν τέτοια "πολιτικά προϊόντα": θέσεις με ουσία, περιεχόμενο και διαχρονική αξία.
πηγή:http://www.radionefeli.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου